WiZZ Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen

Interview: Kennispartner FACET ziet zwembadenbranche als topsport

20 november 2017

Kennis delen om zo de zwembadbranche te versterken. FACET Architecten & Adviseurs doet dat als kennispartner voor WiZZ. “Werken voor de zwembadenbranche is topsport”, zegt Johan Drenth, die samen met Bob Kettering het directeurschap van FACET vervult.

Waarom bij WiZZ?
De rol van kennispartner is absoluut niet nieuw voor FACET. Het bedrijf zet zich al vijf jaar in voor RECRON. “We houden ons niet alleen bezig met het ontwerpen, maar denken ook mee over het onderhoud, het beheer en over recreatieconcepten. We houden ons dus bezig met een breed stuk dienstverlening rondom de gebouwde omgeving van recreatieve bedrijven. Daar vallen de zwembaden natuurlijk onder: een van onze specialisaties qua kennis en ervaring.”

Kennis delen
Want, zo stelt Drenth, we vinden het belangrijk dat er een vitale branche ontstaat. Dat kennis delen, doet de onderneming actief. Het bedrijf is graag aanwezig op bijeenkomsten om de dialoog met anderen aan te gaan. “Zo voelen we ons één met de branche. We brengen diverse aspecten vanuit de sector aan het licht, dat doen we via de nieuwsbrieven en onze website. Op basis van de projecten die we doen, signaleren we generieke problemen. Door kennis te delen, willen we de hele branche verder helpen.”

Problemen in zwembadland
Leden van WiZZ lopen volgens Drenth vaak tegen veranderende wetgevingen aan rondom bijvoorbeeld chloor, zuur en RVS. "Er speelt nog veel meer. Zo zijn er in de vorige eeuw heel veel zwembaden gebouwd die nu kampen met problemen aan de klimaatinstallaties en de gebouwschil. Dat zijn soms gebouwen die bijvoorbeeld niet meer te isoleren zijn. Dit vergroot alleen maar de bouwfysische problemen, zoals koudebruggen en condensatie in de gebouwschil. Deze gebouwen zijn eigenlijk technisch afgeschreven zijn. Wij adviseren bedrijven over hoe ze met deze situaties kunnen omgaan.“

Net zo lief naar Frankrijk
Daarnaast spelen andere problemen in zwembaden. Doordat het zwemmen tot eind jaren ‘90 zo ontzettend populair was, werden er destijds heel veel zwembaden gebouwd. “Die zwembaden waren vaak gericht op vermaak en een subtropische ervaring, die normaalgesproken haast onbereikbaar was voor de gemiddelde gast. Maar de aantrekkingskracht van deze vorm van zwembeleving is een stuk minder dan jaren geleden en tegenwoordig zijn tropische oorden makkelijker te bezoeken. Mensen zijn ook meer op zoek naar een bepaalde authenticiteit waarbinnen een gethematiseerd zwembad niet meer past. Daarnaast is men meer op zoek naar een vorm van authenticiteit. We moeten dus anders nadenken over een reële toekomst van zwembaden. ”

Toekomst zwembaden
Maar hoe dan? Belangrijk is het dan om als branche handen ineen te slaan en juist de uitdaging te zien in de complexiteit die wetgeving meebrengt. Maar om te overleven, is het ook belangrijk het programma aan te passen. Zo zijn er zwembaden die meer bieden dan alleen zwemwater, bijvoorbeeld fitness. Drenth: “Er zijn grofweg twee keuzes. Of je gaat specialiseren, je moet hiervoor de doelgroep goed kennen. Vervolgens ga je op zoek naar achterliggende wensen en motivaties en bouwt hierop een eenvoudig, maar precies (activiteiten)programma met bijpassende sfeer: één beleving. Of je gaat verbreden en speelt in op maatschappelijke trends. Hierbij wordt het zwembad een soort brede school, met naast het zwemmen en andere indoorsporten ook gemeenschapsruimten (kulturhus) en bijvoorbeeld (natte) kinderopvang.”

Contact Secretariaat

T 0183 - 646 696
E info@wzz.nl

Volg WiZZ Via

 

© 2017 iZZ | Vereniging Werkgevers inn Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ)