Akkoord
Niet akkoord

Terugblik op de Algemene Ledenvergadering 10 oktober 2023

31-10-2023

Afgelopen 10 oktober 2023 vond de Nationale Zwembadbranche dag plaats. Een dag vol inspiratie, nieuwe ontwikkelingen en natuurlijk de mogelijkheid om te netwerken binnen de zwembranche. Aansluitend hebben we onze leden welkom mogen heten bij onze Algemene Ledenvergadering, waarbij we gezamenlijk terugblikten, vooruitkeken en belangrijke beslissingen maakten. We sloten de Algemene ledenvergadering af met een workshop over een veilig sportklimaat van Querijn Hensen, ex-topsporter in het Paralympisch zwemteam en vrijwilliger bij John Blankenstein Foundation.

WiZZ Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen

Onderwerpen tijdens de Algemene Ledenvergadering
Tijdens de ALV op 10 oktober zijn er belangrijke onderwerpen behandeld. De vergadering begon met het vaststellen van de agenda en het doornemen van actiepunten en besluiten uit de vorige  vergadering in juni 2023. Erik Tromp gaf een financiële update over het tweede kwartaal, en de herbenoeming van de bestuursleden vond plaats, waarbij Erik Tromp en Evert Jan Siderius werden voorgedragen. Ook stond het pensioenvoorstel op de agenda en werd het Plan van Aanpak voor de sociale agenda behandeld.

Workshop veilig sportklimaat door Querijn Hensen
Een veilig sportklimaat is belangrijk voor het welzijn en de ontwikkeling van sporters, coaches en vrijwilligers, ook in de zwembranche. Dit omvat niet alleen fysieke veiligheid in het water, maar ook een cultuur waarin respect, integriteit en gelijkheid voorop staat. Dit omvat het actief voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag, zoals pesten, discriminatie of misbruik. Een positieve sfeer, door transparantie, educatie en open communicatie draagt bij aan een omgeving waarin eenieder met plezier de zwemsport kan beoefenen, met volledige bescherming tegen ongewenst gedrag.

Tijdens de workshop na de Algemene Ledenvergadering nam Querijn Hensen ons mee in zijn verhaal. Querijn kampt sinds zijn achtste met jeugdreuma, waardoor hij een van de weinige sporten nog kon doen. Zwemmen verlicht de druk op spieren, waardoor bewegen gemakkelijk wordt zonder overmatige belasting. Met jarenlang keihard trainen is zijn droom uitgekomen: hij heeft meegedaan aan de Paralympische Spelen van 2021 in Tokyo.

Om dit doel te bereiken, heeft Querijn jarenlang en met veel doorzettingsvermogen veel tijd besteed aan trainen met het team en coach om zijn doelen te bereiken. Hierbij was het is essentieel om je  zowel fysiek als emotioneel veilig te voelen. Een omgeving waarin je jezelf kunt zijn en waar je je comfortabel voelt om open te zijn over je grenzen en behoeften, draagt bij aan een veilig sportklimaat. Zeker in een team, waarin topprestaties worden verwacht, bleek dit niet altijd even eenvoudig. Want weet een coach wel wanneer hij een grens overgaat? En durf je dat als sporter aan te geven?

Querijn vertelde dat het nodig was om een stapje terug te nemen, zelfs als er druk is om intensief te trainen. Het vermogen om voor jezelf op te komen en aan te geven wanneer er teveel van je wordt gevraagd, is van onschatbare waarde. Open communicatie is daarbij van essentieel belang.

Querijn benoemde ook de LHBTIQ+ community, waar zelfacceptatie en het kunnen zijn wie je bent centraal staan. Dit bracht een extra laag van begrip met zich mee voor het belang van een veilige en ondersteunend sportklimaat. Querijns verhaal illustreert dat het bevorderen van een inclusieve cultuur niet alleen bijdraagt aan individueel welzijn, maar ook aan het succes en de veerkracht van de groep als geheel. Ook hier is een open communicatie en respect voor elkaars behoefte belangrijk. Door open te praten over wat je nodig hebt kun je hier samen invulling aan geven. Door open te praten over wat je nodig hebt kun je hier samen invulling aan geven. Hoe je dit doet vind je hier.

Artikel delen