Als zwembadeigenaar ben je niet alleen verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van je bezoekers, maar ook voor de gezondheid van je medewerkers. Gezonde medewerkers zijn minder vaak ziek, en dragen ook nog eens bij aan een fijne sfeer in het zwembad. Wat zijn nog meer redenen om extra aandacht te besteden aan fysieke en mentale gezondheid?
De gezondheid van je medewerkers is een prioriteit
Het werk in een zwembad is dynamisch voor alle medewerkers, van de receptionist tot aan de zweminstructeur. Een gezond werknemersbestand met fitte collega’s draagt daarom bij aan het succes van het zwembad. Hun gezondheid is daarmee ook jouw verantwoordelijkheid.
Sommige bedrijven laten de gezondheid van hun medewerkers liever aan henzelf over. Toch is het voor jou als werkgever een goed idee om van vitaliteit een prioriteit te maken. Het heeft namelijk ook veel voordelen voor je organisatie. Hieronder hebben we vijf redenen op een rij gezet waarom het een goed idee is om werk te maken van een fit team.
1. Minder ziekteverzuim betekent lagere kosten
We beginnen met de meest voor de hand liggende reden: gezonde medewerkers zijn minder vaak ziek. Ziekteverzuim kan flink in de papieren lopen, vooral in een bedrijfstak als de zwembranche waar je vaak met een klein team werkt. Als een medewerker ziek is, moet je het loon zelf doorbetalen. Ook is het zaak om snel op zoek te gaan naar een oproepkracht om gaten in het rooster op te vullen. Zo’n oproepkracht kost uiteraard ook geld.
Een zieke werknemer kost tussen de €250 tot €300 per dag aan verzuimkosten, een flinke kostenpost! Daarnaast komt er bij langdurige ziekte extra werkdruk voor de collega’s bij. Dit kan op termijn leiden tot een vicieuze cirkel, waarin gezonde medewerkers zich overbelast voelen en ook ziek worden.
2. Gezonde medewerkers zijn productiever en positiever
Gezonde medewerkers hebben meer energie en kunnen hun werk efficiënter uitvoeren. Als ze zich fitter voelen zijn ze dus productiever, en dat is goed nieuws voor je zwembad! Uit een studie van het World Economic Forum blijkt dat bedrijven die investeren in de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers, een productiviteitsstijging van 20% zagen. Positieve medewerkers helpen bij het faciliteren van een positieve ervaring voor je bezoekers. Dat kan weer leiden tot een betere reputatie en loyale bezoekers.
3. Betrokkenheid is tweerichtingsverkeer
Wanneer je als werkgever aandacht besteedt aan de gezondheid van je medewerkers, voelen zij zich gewaardeerd en ondersteund. Dit leidt tot een hogere betrokkenheid bij het werk. Volgens onderzoek door Gallup zijn medewerkers die zich betrokken voelen bij hun werk 41% minder vaak ziek, en presteren ze 21% keer beter dan minder betrokken medewerkers.
Daarbij komt dat medewerkers die zich gewaardeerd voelen, meer plezier in hun werk hebben. Ze zijn daarom minder geneigd om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Ook is zo’n positieve werkomgeving aantrekkelijk voor nieuw talent. Extra fijn in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt!
4. Gezondheid en veiligheid gaan hand in hand
Veiligheid in en om het zwembad is een absolute topprioriteit. Gezonde medewerkers zijn fysiek beter in staat om snel te reageren op gevaar. Een topfitte toezichthouder is bijvoorbeeld sneller bij een drenkeling, en in een noodsituatie telt iedere seconde. Daarnaast zijn gezonde medewerkers mentaal scherper. Hierdoor herkennen ze potentiële gevaren in en om het water sneller, en kunnen ze onveilige situaties voorkomen.
5. Gezondheid leidt tot duurzame inzetbaarheid
Gezonde medewerkers zijn duurzamer inzetbaar. Dit betekent dat ze langer met plezier en productief kunnen blijven werken, ook als ze een dagje ouder worden. Zo houd je waardevolle kennis in huis, en kun je een sterke bedrijfscultuur bouwen met medewerkers uit verschillende generaties. Een focus op gezondheid is een investering die zichzelf altijd terugbetaalt.