Zoeken naar lidmaatschap, cao, nieuws etc.
Duurzame inzetbaarheid

Zo creëer je een leercultuur binnen je organisatie

Website  (1)

Het zwembad is van nature een organisatie waar veel geleerd wordt. Dit hoeft zich niet te beperken tot leren zwemmen. Ook je medewerkers hebben baat bij het opdoen van nieuwe vaardigheden en kennis. Ontdek wat je als werkgever kunt doen om een leercultuur te stimuleren.

1. Breng de huidige leercultuur in kaart

Wil je aan de slag met het verbeteren van de leercultuur? Dan is het allereerst belangrijk om de huidige situatie te analyseren. Hoe staat het gesteld met de leercultuur binnen jouw organisatie? Zijn je medewerkers actief bezig met hun ontwikkeling, en worden ze hiervoor gestimuleerd door hun leidinggevenden? Je kunt voor het in kaart brengen van de leercultuur binnen je zwembad bijvoorbeeld gebruik maken van de leercultuurscan van werkgeversorganisatie AWVN.

Let op: een leercultuur kan alleen ontstaan als er genoeg psychologische veiligheid heerst. Dit wil zeggen dat iedereen zich veilig moet voelen om te kunnen zeggen wat hij of zij wil, zonder bang te zijn om hiervoor te worden gestraft. Ook is het belangrijk dat je medewerkers genoeg ruimte krijgen om te experimenteren en fouten te maken.

2. Creëer duidelijke leerplannen

Als je eenmaal weet hoe de leercultuur er nu uitziet, is het tijd om verbeterplannen te maken. Creëer een plan dat aansluit bij zowel de doelen van je organisatie als de leerbehoeften van je medewerkers. Dit plan kan gericht zijn op vakinhoudelijke competenties, maar ook op bredere vaardigheden zoals klantgerichtheid of probleemoplossing.

Je kunt bijvoorbeeld een algemeen leerplan per functie maken, en vervolgens per medewerker persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP) maken.

Tip: in dit artikel lees je meer over persoonlijke ontwikkelingsplannen. 

3. Organiseer formele trainingen

Welke trainingen ga je aanbieden aan je medewerkers? Op basis van de leerplannen uit de vorige stap, kun je bepalen welke soort trainingen er nodig zijn. Er zijn volgens de AWVN vier niveaus van leren om uit te kiezen:

  1. Reactief. Het eerste niveau richt zich op het behouden van kennis en vaardigheden om de functie uit te kunnen blijven oefenen.
  2. Planmatig. Op het planmatige niveau wordt uitgegaan van de huidige vaardigheden om taken te verdiepen (specialisatie) of te verbreden (andere taken oppakken).
  3. Proactief. Deze draait om loopbaanontwikkeling en het versterken van vaardigheden die de medewerker al heeft.
  4. Integraal. Dit niveau is gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker, en de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt in de toekomst.

3. Stimuleer informeel leren

Een leercultuur ontstaat niet alleen door formele trainingen, maar ook door informeel leren op de werkvloer. Volgens TNO scoren werknemers die veel informeel leren 3 jaar later maar liefst een hele punt hoger op werktevredenheid dan werknemers die weinig informeel leren.

Laat medewerkers daarom bijvoorbeeld regelmatig nieuwe rollen uitproberen en innovatieve projecten oppakken, zodat ze nieuwe vaardigheden ontwikkelen tijdens het werk.

4. Maak van leren een terugkerend thema

Bespreek leerdoelen regelmatig, bijvoorbeeld in ontwikkelgesprekken of teamoverleggen. Zo blijft leren onderdeel van de dagelijkse werkroutine. Geef medewerkers regelmatig constructieve feedback en moedig hen aan om zelf ook te reflecteren op hun werk en ontwikkeling. Dit stimuleert hen om actief bezig te zijn met hun groei.

Tot slot is het belangrijk dat je de leerdoelen zelf regelmatig evalueert en aanpast op basis van de veranderende doelen van je organisatie en de individuele leerbehoeften van medewerkers. Zo zorg je ervoor dat de leercultuur in je organisatie duurzaam en toekomstgericht blijft.

Dit artikel delen?

Meer relevante artikelen

Zwembad jongen onder water

Maandelijks up-to-date blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.