Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Lees hier meer.
Met de campagne Werken in het water: het plezier spat er vanaf willen we de zwemsector in de schijnwerpers zetten bij potentiële medewerkers.
De zwemsector staat niet top of mind bij potentiële medewerkers. Sportleraren kiezen vaak voor het onderwijs en horecapersoneel weet niet hoe leuk werken in de zwembadhoreca is. Met onze campagne 'Werken in het water' willen we dit veranderen.
Belang van zwemonderwijs en zwemsport
Zonder voldoende gekwalificeerd personeel kunnen kinderen niet leren zwemmen en kunnen sporters hun passie niet uitoefenen. Vooral voor mensen met een beperking, voor wie zwemmen de meest populaire sport is, is dit van groot belang. Het is essentieel dat zwemonderwijs en zwemsport voor iedereen toegankelijk blijven in hun eigen omgeving. Momenteel dreigen zwembaden door de personeelstekorten hun lessen te moeten verminderen, bezoekersaantallen te moeten maximeren of openingstijden aan te passen.
Doel van de campagne
Het doel van de campagne is om de zwembadsector op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij mensen die graag iets willen betekenen voor anderen. Je leert immers zwemmen 'voor het leven'. Daarnaast richt de campagne zich op mensen die een baan hebben, maar een nieuwe loopbaan ambiëren in een sportieve en gezonde branche. Ook schoolverlaters behoren tot de beoogde doelgroep.
De campagne benadrukt de maatschappelijke en sociale functie van het zwembad: een wereld vol enthousiaste medewerkers, sportiviteit en plezier. Bezoekers komen er om te sporten, te leren, feestjes te vieren, te herstellen en voor ontspanning. Medewerkers in deze sector creëren een veilige en plezierige omgeving en zorgen voor een gastvrije ontvangst.
Werken in het water: het plezier spat er vanaf
Onder het motto “Laat je enthousiasme werken!” gaat WiZZ op zoek naar nieuwe helden voor de zwembaden. Deze helden geven kinderen een diploma voor het leven mee en dragen bij aan de gezondheid en zwemveiligheid in Nederland.
Hoe doen we dat?
De website werkeninhetwater.nl is omgetoverd tot campagnewebsite. Via online en offline middelen zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk potentiële werknemers geïnteresseerd worden in de sector en deze website bezoeken. De campagne wordt ingezet via:
Alle uitingen leiden naar de campagnewebsite, waar bezoekers kunnen reageren op één van de ruim 400 vacatures. We hebben in een van de WiZZ zwembaden, met echte bezoekers foto’s gemaakt die aansluiten bij de doelen van de campagne. Daarnaast zijn de uitingen zo ontworpen dat het naadloos aansluit bij de doelgroep van de sector.
Toolkit voor zwembaden en zwemscholen
Met de online middelen proberen we zoveel mogelijk potentiële medewerkers te bereiken. Maar ook zwemscholen en zwembaden hebben een groot bereik. Daarom is er een toolkit voor werkgevers beschikbaar. Hierin vind je communicatiemiddelen die je kunt gebruiken, zoals video's voor op schermen in het zwembad en de horecaruimten, socialmediaposts en teksten die je daarbij kunt delen. Op deze manier kun jij deze campagne op een eenvoudige manier inzetten in jouw zwembad.
Vacatures online zetten
Tijdens de campagne staat de website werkeninhetwater.nl centraal. Potentiële medewerkers worden hier naartoe geleid. WiZZ-leden kunnen hier hun vacatures plaatsen, zodat potentiële medewerkers bij hen kunnen solliciteren.
Artikel delen