Zoeken naar lidmaatschap, cao, nieuws etc.
Duurzame inzetbaarheid

Hoe stuur je medewerkers in en om het zwembad effectief aan?

Website WiZZ

Als werkgever weet je dat het aansturen van je medewerkers meer vraagt dan alleen het geven van instructies. De manier waarop jij leidinggeeft, heeft een directe impact op de prestaties én de sfeer op de werkvloer. In dit artikel bespreken we vijf manieren om je medewerkers effectief aan te sturen, zodat je team optimaal kan presteren.

 1. Duidelijke verwachtingen en doelen stellen

Weten alle medewerkers wat er precies van hen verwacht wordt? Alleen dan kunnen ze goed presteren. Een van de belangrijkste aspecten van leiderschap, is dan ook het kunnen duidelijk maken wat je van je medewerkers vraagt. Juist in de zwembranche, waar het werk draait om veiligheid en klantgerichtheid, is het heel belangrijk dat iedereen weet wat zijn of haar rol precies inhoudt.

Stel daarom duidelijke doelen voor zowel teams als individuele medewerkers. We hebben het dan niet alleen over langetermijndoelen, zoals het verbeteren van de klanttevredenheid, maar ook over dagelijkse doelen. Denk bijvoorbeeld aan het zorgen voor minimaal 5 échte gesprekken met bezoekers.

Tip: zorg ervoor dat de doelen SMART zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

2. Stimuleer open communicatie

Kan iedereen binnen jouw organisatie zeggen wat hij of zij denkt? Medewerkers moeten zich vrij voelen om vragen te stellen, feedback te geven en problemen aan te kaarten. In het zwembad kunnen de dagen soms hectisch zijn, het is dan extra belangrijk dat je in gesprek blijft met je team.

Werk daarom aan een cultuur van open communicatie. Plan bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks teamoverleggen waarin iedereen zijn ideeën en zorgen kan delen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een ‘klaagkwartier’, waar iedereen alles wat nog niet zo goed gaat kan aankaarten. Wel is het belangrijk om samen positief af te sluiten, zodat iedereen met een goed gevoel de rest van de dag ingaat.
 
Vergeet ook het belang van informele gesprekken niet. Maak als werkgever een lijstje met alle medewerkers, en stel jezelf bijvoorbeeld het doel om elke week te vragen hoe het met ze gaat. Geef ze hier ook de kans om vragen aan jou te stellen, wees benaderbaar. Door echt te luisteren naar je medewerkers, creëer je een omgeving waar iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

3. Geef regelmatig feedback

Feedback geven voelt soms wat negatief, maar het is een heel belangrijk instrument in het aansturen van je medewerkers. Een combinatie van positieve en constructieve (opbouwende) feedback helpt hen juist te begrijpen wat goed gaat en waar ze nog aan moeten werken.

Door regelmatig feedback te geven in plaats van dit op te sparen tot een officieel beoordelingsmoment, wordt het minder zwaar beladen. Ook helpt dit je om concrete voorbeelden te geven, zodat medewerkers precies weten wat je bedoelt. Samen kun je bijvoorbeeld de STAR-methode gebruiken. Hierbij beschrijf je een Situatie, Taak, Actie en het Resultaat.

Je hoeft die feedback natuurlijk niet altijd zelf te geven, soms is het juist fijn als collega’s bij elkaar kunnen kijken om te zien hoe een ander hetzelfde werk aanpakt. Door hen dit na afloop te laten bespreken, komt er een laagdrempelig feedbackgesprek op gang.

4. Ken de sterke punten van je medewerkers

Grote kans dat jouw team bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, vaardigheden en motivaties. Als leidinggevende is het jouw taak om de sterke punten van je medewerkers te herkennen én te benutten. Dat betekent dat je sommige medewerkers misschien een andere of extra rol kunt geven.

Denk bijvoorbeeld aan de zwemdocent die normaal altijd kinderen lesgeeft, maar vanuit haar privéleven een bijzondere connectie heeft met verstandelijk gehandicapten. Hoe mooi is het dan als zij ook in het zwembad met deze doelgroep kan werken?

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je erachter komt dat een medewerker niet helemaal tot zijn recht komt in een bepaalde rol. Denk bijvoorbeeld aan een schoonmaker die normaal altijd tijdens de kinderzwemlessen aan het werk is, maar hier erg overprikkeld van raakt. Het is dan een kleine moeite om hem op een rustiger tijdstip in te delen.

5. Vertrouw op je team

Er is nog nooit een team beter geworden van extreem micromanagement. Dit is een vorm van leidinggeven waarbij je je medewerkers op de huid zit door al hun taken na te lopen. Door je mensen verantwoordelijkheden te geven en dit niet constant te controleren, laat je zien dat je hen vertrouwt. Volgens onderzoek presteren medewerkers die het gevoel hebben zelf keuzes te mogen maken (autonomie) beter, zijn ze tevredener op hun werk en zijn ze loyaler naar de organisatie.

In de zwembranche kan dit betekenen dat je je toezichthouders de verantwoordelijkheid geeft om zelfstandig beslissingen te nemen in situaties waar ze moeten handelen. Of dat je je administratief personeel de vrijheid geeft om eigen initiatieven te ontwikkelen om processen te stroomlijnen.

Dit artikel delen?

Meer relevante artikelen

Zwembad jongen onder water

Maandelijks up-to-date blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.